بک لینک -

سايت پیش بینی
وان ایکس بت
سایت شرط بندی انفجار
سایت شرط بندی
سایت بازی انفجار
سایت شرط بندی فوتبال
سایت enfejar
بت فوروارد
جت بت
سایت پیش بینی فوتبال
ثبت نام بازی انفجار
sibbet90
سایت سیب بت
ورود به سایت بازی انفجار
وان ایکس بت
سایت بازی انفجار
پوکر آنلاین
بت بال 90
انفجار آنلاین
جت بت
بازی انفجار
سایت بازی انفجار

 مجله حقوقی دلتا مجله حقوقی دلتا .

مجله حقوقی دلتا

تعیین زمان ملاقات فرزند

طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه است.

طبق قانون هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات فرزند خود را دارد . تعیین زمان و مکان ملاقات و سیر جزئیات مربوط به آن در صورت اختلاف بین پدر و مادر با دادگاه خانواده است. در ادامه با موضوع تعیین زمان ملاقات فرزند با مجله دلتا همراه باشید.

زمان ملاقات فرزند
هرکدام از والدین این حق را دارند که در فواصل معین با کودک خود ملاقات کنند و حتی مشکل اخلاقی مادر یا پدر هم باعث نمی‌شود از ملاقات وی با فرزند جلوگیری شود. در صورتی که میان پدر و مادر درباره مدت زمان ملاقات و نحوه آن توافق شده باشد، طبق همان توافق عمل می‌شود. اما در صورت توافق نشدن، دادگاه در حکم خود مدت ملاقات و نحوه آن را برای کسی که حق حضانت ندارد، مشخص می‌کند. معمولاً دادگاه‌ خانواده یک یا دو روز از آخر هفته را به این امر اختصاص می‌دهند و گفته می‌شود ملاقات بیش از این مقدار با شخصی که حضانت را به عهده ندارد، موجب اختلال در حضانت و دوگانگی در تربیت کودک می‌شود. اما سلب کلی حق ملاقات از پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست برخلاف قانون است و دادگاه نمی‌تواند حکم به آن بدهد. با این حال اگر ملاقات با پدر یا مادری که حضانت به عهده او نیست واقعاً برای مصلحت و منافع کودک مضر باشد، دادگاه می‌تواند مواعد ملاقات را طولانی‌تر کند. به طور مثال به جای هفته‎ای یک بار ، ماهی یک بار یا هر شش ماه یک بار تعیین کند یا ملاقات با حضور اشخاص ثالث باشد.


البته زمانی که ملاقات خطر جانی برای فرزند داشته و پدر یا مادر حالت خطرناک روانی داشته باشند، برای جلوگیری از صدمه به فرزند، می‌توان با حکم دادگاه مانع از دیدار یکی از والدین که دچار چنین مشکلی هستند، شد.

تعیین محل ملاقات فرزند
تعیین مکان ملاقات فرزند می تواند توافقی باشد و در صورت عدم توافق با تشخیص دادگاه است. برخی دادگاه‌ها نیز برای حل این مشکل، کلانتری را محل ملاقات قرار می‌دهند. در حالی که این اقدام به طفل آسیب روحی و روانی جدی وارد می کند و ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات ها آرامش روحی او را در معرض خطرات جدی قرار می دهد. در قانون حمایت خانواده، قانون‌گذار به لزوم ایجاد امکانات مناسب برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان تأکید می‌کند. بنابراین پیش‌بینی محل ملاقات فرزندان طلاق و حضانت با والدین آن‌ها، در محیطی فارغ از تنش و آسیب اقدامی است که قانون‌گذار در قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱ و ماده ۶۸ آیین‌نامه اجرایی این قانون مصوب سال ۹۳ به آن توجه داشته است.

مدارک لازم برای دادخواست ملاقات فرزند
۱. کارت ملی
۲. شناسنامه،
۳. سند ازدواج یا طلاق نامه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با حضانت فرزند مطلب “حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۵:۵۰ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

قرارداد رهن کامل

این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت ماهانه‌ مبلغی به عنوان اجاره ندارد و از طرفی در پایان قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سود پول را به موجر می‌دهید.

قرارداد رهن و اجاره املاک از جمله قراردادهای رایج و متداول و رهن کامل یکی از این گونه قرداد هاست . در مجله دلتا قرارداد رهن و قوانین و مقررات آن بررسی شده است. با ما همراه باشید.

رهن کامل چیست؟
گاهی اوقات صاحب‌خانه به دلایلی پول لازم است. اما از طرفی قصد فروش خانه‌ را ندارد. در این شرایط معمولا صاحب‌خانه‌ها مایلند ملک خود را رهن کامل اجاره دهند. رهن کامل خانه به نوعی اجاره گفته می‌شود که در آن مستاجر هنگام عقد قرارداد مبلغ زیادی را به عنوان رهن در اختیار موجر می‌گذارد و در عوض دیگر هر ماه اجاره‌ای پرداخت نمی‌کند. این مبلغ تا پایان قرارداد نزد موجر باقی می‌ماند و پس از پایان  قرارداد به مستاجر برگردانده می‌شود.

مزایا و معایب رهن کامل
مزایا
۱. این نوع اجاره به نفع مستاجر است چون دیگر نیاز به پرداخت اجاره بها ماهانه‌ ندارد و از طرفی در انتهای قرارداد مبلغ رهن مجدداً به او برگردانده می‌شود. در واقع رهن کامل شبیه این است که پول را در بانک سرمایه‌گذاری کرده و سود پول را به موجر می‌دهید. با این تفاوت که تا پایان قرارداد اجازه ندارند اصل پول را دریافت کنند مگر در موارد خاصی که موجر و مستاجر اقدام به فسخ قرارداد می‌کنند.

۲. هنگام تخلیه خانه چون موجر باید تمام پول را که مبلغ قابل‌توجهی است به صورت نقد به مستاجر بپردازد و از آنجا که امکان دارد او پول را در این مدت خرج کرده و هنگام سررسید قرارداد حساب وی خالی باشد، مستاجر می‌تواند بر سر تمدید قرارداد و میزان احتمالی افزایش مبلغ رهن با موجر مذاکره کند. در واقع در قراردادهای رهن کامل احتمال تمدید قرارداد بیش از قراردادهای اجاره‌ معمول است.

 

معایب
۱. مشکل اصلی رهن کامل خانه اینجاست که اولا در بسیاری از اوقات مالکان تمایلی ندارند خانه را رهن کامل بدهند و اکثر خانه‌های اجاره‌ای بازار به صورت اجاره یا اجاره + رهن در دسترس است.

۲. مبلغ درخواستی مالکان برای رهن کامل گاهی اوقات بسیار بالا و غیر منطقی است که موجب می‌شود مستاجران قید رهن کامل را بزنند.

۳. در بعضی اوقات ممکن است مستاجر از شرایط خانه، همسایه‌ها و… راضی نباشد و بخواهد سر سال یا حتی زودتر خانه را تخلیه کند اما به دلیل اینکه صاحب‌خانه پول کامل رهن را نقدا ندارد شاید در پس گرفتن مبلغ رهن با مشکل مواجه شود. بنابراین پیش از عقد قرارداد رهن کامل بایستی از هر نظر خانه‌ موردنظر را بررسی شود، زیرا معمولا فسخ آن دردسرهای بیشتری نسبت به قراردادهای اجاره دارد.

عرف قیمت
قیمت مبلغ رهن را صاحب‌خانه تعیین می‌کند اما به این معنی نیست که وی بتواند مبلغی غیرمتعارف و خارج از عرف برای ملک در نظر بگیرد زیرا مبلغ رهن به عواملی همچون وضع بازار ملک، شرایط اقتصادی جامعه، نرخ سود بانکی و… بستگی دارد. بر اساس عرف کنونی بازار مسکن، رهن کامل خانه با توجه به مدت زمانی که از ساخت آن می‌گذرد بین یک ششم تا یک چهارم قیمت فروش خانه است. اگر خانه‌ نوساز باشد یک چهارم و هرچه که عمر خانه بیشتر باشد، این ضریب به یک ششم نزدیک می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد مطلب “فسخ قرارداد اجاره پیش از موعد” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۸:۴۶ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

مطالبه مهریه از مادر شوهر

برای مطالبه و گرفتن مهریه از مادرشوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به مطالبه مهریه اقدام کرد.

گاهی برخی خانم ها به منظور اطمینان بیشتر از خانواده شوهر می‌خواهند که آن‌ها در عقدنامه خود را ضامن تعهدات شوهر از جمله مهریه معرفی کنند و این سند که جزء اسناد رسمی است قابل اجرا در خصوص افرادی است که ضامن شده‌اند. ضامن می‌تواند هر شخصی اعم از مادر شوهر و افراد دیگری باشد. در ادامه با موضوع شرایط مطالبه مهریه از مادر شوهر با مجله دلتا همراه باشید.

نحوه مطالبه مهریه از مادر شوهر
برای مطالبه مهریه از مادر شوهر، ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به درخواست مهریه اقدام کرد. شایان ذکر است زن برای درخواست مهریه کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

آیا در صورت فوت مادر شوهری که ضامن مهریه شده است ضمانت او منتفی می‌شود؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت در صورت فوت مادر شوهر، بدهی از ارث او برداشته می‌شود.

 

عدم پرداخت مهریه از سوی مادر شوهر
با درخواست مهریه از مادر همسر و عدم پرداخت مهریه و همچنین عدم اثبات اعسار از طرف وی ، زن می‌تواند بر اساس ماده ۳ نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را تقاضا کند.
اما توجه به این نکته ضروری است که دادخواست مطالبه مهریه از ضامن می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار  که در اینجا شوهر است به دادگاه خانواده مطرح شود و نیاز نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن (مادر شوهر) اقدام کرد.
در صورت مطالبه مهریه از مادر شوهر و پرداخت مهریه توسط وی، شوهر نسبت به ضامن مسئولیت دارد و مدیون می‌شود و ضامن در صورتی که با رضایت شوهر، مهریه را ضمانت کرده و بپردازد، می‌تواند برای وصول مبلغی که پرداخت کرده ، به شوهر یا بدهکار اصلی مراجعه کند.

اما اگر ضمانت پرداخت مهریه توسط ضامن بدون اجازه شوهر باشد که در واقع متعهد و بدهکار اصلی است، ضامن پس از پرداخت بدهی نمی‌تواند به شوهر، مراجعه کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالبه مهریه از پدر شوهر مطلب “شرایط مطالبه مهریه از پدر شوهر” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۱:۴۸ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

استفاده از دفترچه درمانی دیگران جرم است

بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری در مراکز درمانی ، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.

افراد گاهی از دفترچه درمان شخص دیگر استفاده می‌کنند؛ باید در نظر داشت که این عمل طبق قانون جرم محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این جرم و مجازات آن در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

استفاده از دفترچه درمانی دیگران
استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر گاهی پیش می‌آید که افراد برای مراجعه به پزشک و مراکز درمانی از دفترچه بیمه افراد دیگری استفاده می‌کنند که البته طبق قانون استفاده از دفترچه بیمه افراد دیگر جرم محسوب می‌شود.
طبق قانون اوراق دفترچه درمانی در حکم اوراق بهادار و هرگونه دخل و تصرف یا سوء استفاده از آن‌ها مشمول مقررات جعل اسناد دولتی است و به همین دلیل فردی که اقدام به این کار کند مجرم است.
در ماده ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی آمده است که هرگاه فردی در اسناد یا نوشته‌های غیر رسمی جعل و با علم به جعل از آن‌ها استفاده کند علاوه بر جبران خسارات به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

مجازات پزشک متخلف چیست؟
علاوه بر جرم استفاده از دفترچه درمانی فرد دیگر؛ در خصوص پزشک هم باید گفت اگر وی با علم و آگاهی از دفترچه فردی دیگر برای بیمار خود استفاده کند او هم مشمول مجازات خواهد شد. بر اساس قانون هر گاه فردی با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده کند به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده و در صورت تکرار آن به حبس از ۶۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

کارشناسان ناظر بیمارستانی که نمایندگانی از سوی سازمان تامین اجتماعی هستند، به موجب اختیارات و وظایفی که بر عهده دارند، بر حسن اجرای قرارداد میان بیمارستان‌ها و دفاتر اسناد پزشکی نظارت کرده و با بررسی دفترچه‌های درمانی و تشخیص هویت بیماران، مانع سوءاستفاده احتمالی از دفترچه های تأمین درمان ویژه بیمه شدگان تأمین اجتماعی می شوند.


کارشناسان ناظر بیمارستانی در ساعات اداری به صورت مقیم یا سیار، در بیمارستان‌های طرف قرارداد با این سازمان حضور دارند و با ایفای نقش نظارتی و هدایتی، موجب آسان شدن روابط سازمان با بیمارستان‌های طرف قرارداد و بیماران بیمه شده می‌شوند.
به عنوان مثال با حضور بر بالین بیماران بیمه شده، ضمن رؤیت دفترچه درمانی و مطابقت آن با بیمار، طبق ضوابط، معرفی نامه صادر می کنند. معرفی نامه بیمارستانی در حکم تأیید استحقاق بیمه شده و تضمین احتساب هزینه‌های بیمارستانی مطابق قوانین و ضوابط سازمان تأمین اجتماعی است.
همچنین کارشناسان ناظر بیمارستانی، با بررسی و تأیید مواردی مانند نسخه دارویی گرانقیمت تا سقف ریالی مجاز، نسخه MRI  و نیز لوازم پزشکی مورد استفاده بیمار، موجب حذف رفت وآمد اضافه بیماران به دفتر رسیدگی به اسناد پزشکی می شوند.
بر این اساس بیمه شدگان تامین اجتماعی می توانند در مدت بستری، در صورت برخورد با برخی مشکلات در ارتباط با نحوه محاسبه هزینه ها و چگونگی ارائه خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان، از مشاوره و راهنمایی ناظران بیمارستانی استفاده کنند.
ناظران بیمارستانی نیز با بررسی پرونده بالینی بیماران و رسیدگی اولیه به صورت حساب هزینه درمان بیمه شدگان، ضمن نظارت بر چگونگی تنظیم صورتحساب ها و رعایت تعرفه های پزشکی، موجب تسریع روند پرداخت مطالبات بیمارستان ها می شوند.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۶:۱۲ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

قانون عقب‌نشینی ساختمان

برای بسیاری اتفاق می‌افتد که ملکی را خریداری می‌کنند و هنگام سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه ملک مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکاتی توجه داشته باشند.

گاهی اوقات افراد هنگام تصمیم برای بازسازی بنا و مراجعه به شهرداری برای دریافت پروانه ساخت، با دستور عقب‌ نشینی ساختمان مواجه می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در نقشه‌های آینده شهرداری، تصمیم برای تعریض (پهن کردن) معابر آن منطقه وجود دارد. اما طرح تعریض هنوز به مرحله اجرا  نشده است. این مسئله به خصوص درباره ملک‌هایی که در کوچه‌های باریک قرار دارند اتفاق می‌افتد. در این شرایط برای مالکان مسائل و مشکلاتی پیش خواهد آمد. ضمن اینکه برخی افراد اقدام به خرید ملک می‌کنند و پس از مدتی متوجه می‌شوند که آن منطقه در محدوده طرح‌های نوسازی شهرداری قرار دارد و به این ترتیب متحمل زیان‌های بسیاری می‌شوند. در مجله دلتا سعی شده قانون مربوط به عقب نشینی ساختمان به طور دقیق بررسی شود.

جبران خسارت عقب نشینی ساختمان
قانون به شهرداری اجازه می‌دهد طرح‌های نوسازی و بهینه‌سازی معابر را اجرا کند. این به این معنا است که افراد به ناچار باید با شهرداری همکاری کنند و آن مقدار از ملک را که لازم است، در اختیار طرح‌های عمرانی قرار دهند. اما برای پیشگیری از ضرر و زیان ناشی از عقب‌نشینی، باید به نکات زیر توجه شود.

۱.هنگامی که شهرداری به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی مالکی را ناچار به تسلیم ملک خود کرده و یا به ملک خسارتی وارد می‌کند، ملزم به پرداخت هزینه خواهد شد.

۲. در صورت وارد شدن خسارت به ساختمان، کارشناسان میزان خسارت وارده را بررسی و مبلغی را تعیین می‌کنند و شهرداری موظف به پرداخت آن مبلغ خواهد بود.

۳. در مورد خسارت به زمین، یعنی مواقعی که شهرداری تمام یا بخشی از ملک را تصرف می‌کند، ارزش ملک به بهای یک سال قبل از ارزیابی در نظر گرفته می‌شود و به این ارزش شش درصد اضافه خواهد شد.

 

۴. شهرداری برای مالکانی که با طرح‌های عمرانی همکاری می‌کنند و بخشی از ملک خود را برای اجرای این طرح‌ها از دست می‌دهند، مزایایی در نظر گرفته است.

۵. در برخی موارد و در صورت امکان، برای بازسازی ملکی که بخشی از آن تخریب شده است، جواز تراکم بیش از حد مجاز منطقه صادر خواهد شد.

برخی مواقع افراد از طرح‌های شهرداری مطلع می شوند و قبل از اجرای طرح‌ها، خود به تخریب و بازسازی بنا می‌پردازند. در واقع قبل از اینکه دستوری از جانب شهرداری صادر شده باشد، اقدام به عقب‌نشینی ملک می‌کنند؛ در این حالت شهرداری نه فقط وظیفه‌ای برای پرداخت غرامت ندارد، بلکه حتی مجبور به اعطای تسهیلات تراکم و تخفیف مالیاتی نیز نخواهد بود. البته ممکن است به دلیل اقدام داوطلبانۀ مالک برای نوسازی شهر و هماهنگی با طرح‌های شهرداری تسهیلاتی در نظر گرفته شود، اما اجبار قانونی در این خصوص وجود ندارد.

اطلاع رسانی لزوم عقب‌نشینی ساختمان
قبل از اینکه طرح‌های شهرداری به مرحله اجرا برسند، به مالکان اطلاع داده خواهد شد. اطلاعات مربوط به طرح‌های نوسازی، در نشریات عمومی اعلام می‌شود. به علاوه شهرداری برای همه مالکانی که تمام یا بخشی از ملک آن‌ها در محدوده طرح قرار گرفته است، نامه‌هایی ارسال می‌کند. از طریق این نامه‌ها افراد از جزئیات طرح، زمان شرکت در جلسات تعیین قیمت و زمان تخلیه آگاه می‌شوند. در برخی موارد مأموران شهرداری، شخصاً به محل مراجعه و با مالکان صحبت می‌کنند.

 

خرید ملک دارای عقب نشینی
برای افراد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملکی را خریداری می‌کنند و در زمان سکونت یا اقدام به بازسازی، با نامه‌ها و اخطارهای شهرداری برای تخلیه مواجه می‌شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین مسائلی باید به نکات زیر توجه شود.

۱. لازم است قبل از خرید ملک به شهرداری منطقه‌ای که ملک در آنجا واقع شده مراجعه و اطلاعات لازم کسب شود.

۲. داشتن اطلاعاتی مانند کاربری پلاک (مسکونی یا تجاری-اداری)، عقب‌نشینی، متراژ دقیق و اضافه متراژ، تخلفات صورت‌ گرفته و وضعیت ملک در طرح‌های حال و آینده شهرداری، هنگام خرید بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نحوه استعلام از شهرداری مطلب “استعلام شهرداری برای فروش ملک چه مدت اعتبار دارد؟” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۵:۴۹ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

وکالت بلاعزل بعد از فوت موکل

در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت بلاعزل باطل می‌شود. مگر در موارد خاصی که در ادامه توضیح داده شده است.

وکالت بلاعزل یکی از پایدارترین نوع وکالت است که موکل به وکیل وکالت می‌دهد و در وکالتنامه حق عزل وکیل را از خود ساقط می‌کند. اما سوالی که در خصوص وکالت بلاعزل پرسیده می‌شود این است که، آیا زمانی که موکل فوت کند هنوز وکیل اختیاراتی دارد؟ به همین منظور در این نوشتار به بررسی این موضوع و همچنین شرط بقای وکالت بعد از فوت موکل پرداخته شده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

وکالت بلاعزل بعد از فوت
طبق قانون مدنی وکالت بلاعزل در یکی از شرایط زیر باطل می‌شود.

۱.عزل موکل
۲.استعفای وکیل
۳.فوت یا جنون وکیل یا موکل
بنابراین با مرگ وکیل یا موکل، وکالت بلا عزل از بین می‌رود. البته در برخی موارد ممکن است تحت شرایطی وکالت مذکور بعد از فوت متوفی باقی بماند.

 

شرط وکالت بعد از فوت موکل
حتی در مواردی که بقا و پایداری عقد وکالت بعد از فوت موکل در وکالتنامه ذکر و بیان شود که وکالت بعد از فوت نیز باقی است، اما باز هم این شرط معتبر و قانونی نیست و وکالت باطل می‌شود. اما در مواردی که خرید و فروش (عقد بیع) به صورت بلاعزل انجام ‌شود و موکل فوت کند،  در این صورت وکالت باطل می‌شود ولی عقد بیع به قوت خود باقی است و وراث باید در دفترخانه حاضر شوند و مبیع را به نام فروشنده کنند. در صورت خودداری ورثه از حضور در دفترخانه و انتقال مبیع، خریدار باید در مراجع قضایی طرح دعوا کند. اصولا باید دانست که با وجود وکالت نامه بلاعزل حتی با فوت یا جنون هر یک از طرف‌ها، عقد وکالت باطل می شود ولی اگر موکل فوت کند، ورثه او قائم مقام تعهدات مورث خود خواهند بود و حقی که در موضوع وکالت به وجود آمده، با فوت یا جنون موکل از میان نمی‌رود و با اثبات آن، ورثه موکل باید آن را به ذی حق تادیه کنند و از طرف دیگر، با فوت یا جنون وکیل حق مزبور نیز به ورثه وی منتقل می‌شود.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با وکالت بلاعزل مطلب “وکالت بلاعزل چیست و ابطال آن چگونه است؟” را مطالعه کنید.

برای مشاهده مطالب بیشتر از مجله حقوقی دلتا دیدن نمایید


برچسب: دلتا، مجله دلتا، مجله حقوقی،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۰:۵۲ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

اگر صاحب چک فوت کند تکلیف آن چه می‌شود؟

هنگامی که صادرکننده چک فوت کند،  در مجله حقوقی دلتا میخوانیم از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند.


چک از جمله اسنادی است که امروزه به جای وجه نقد در معاملات افراد قابل استفاده است. چک معمولاً برای خرید در حال و پرداخت در آینده استفاده می‌شود. صاحب چک پس از نوشتن مبلغ، تاریخ موردنظر برای وصول، چک را امضا می‌کند. در تاریخ ذکر شده که تاریخ سررسید نام دارد، فردی که چک را دریافت کرده‌ به بانک مراجعه می‌کند و مقدار وجه مشخص شده را از حساب جاری فرد صادرکننده دریافت می‌کند. حال این سؤال پیش می‌آید در صورتی که صاحب چک فوت کند تکلیف چیست؟ در مجله دلتا در خصوص نحوه وصول چک فرد فوت شده توضیح داده شده است.

وضعیت چک بعد از فوت
هنگامی که صادرکننده چک فوت کند، از آنجایی که در زمان صدور چک آن شخص زنده بوده و این تصمیم طبق اختیار او گرفته شده، بانک می‌تواند قبل از انحصار وراثت، تعیین ورثه و بررسی اموال متوفی وجه چک را به دارنده پرداخت کند. زیرا این تصمیم در زمان حیات وی اتخاذ شده است. شایان ذکر است این امر در مواردی هم که چک مدت دار بوده و تاریخ سر رسید آن بعد از فوت صادر کننده است، صدق می‌کند. ‏
باید به این نکته توجه داشت که مطابق قانون امور حسبی بدهی‌های مدت دار (موجل) متوفی بعد از فوت او به روز می‌شود، بنابراین چون چک در زمان حیات متوفی صادر شده، با مرگ او بدهی مدت دار او حال و به روز می‌شود و بانک باید قبل از تاریخ سررسید وجه چک را به دارنده چک پرداخت کند.

مطالبه وجه چک از وراث
همانگونه مطرح شد وصول چک فرد فوت شده ، با توجه به قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است. اما بانک‌ها در رویه معمول از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب امتناع می‌کنند. در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته جهت توقیف وجه چک در بانک، راهکار مناسب و کاربردی به نظر می‌رسد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن وجه چک دریافت شود. دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه حقوقی شود. در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می‌توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام کرد.

مطالب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با چک حقوقی و کیفری مطلب “در چه شرایطی چک ؛ کیفری یا حقوقی می‌شود؟” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، چک،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۳۱:۱۵ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

هزینه تعمیر آسانسور شامل طبقه همکف می‌شود؟

گاهی ممکن است یکی از واحدهای ساختمان به دلایلی همچون مسافرت، اجاره نرفتن واحد مذکور و.. خالی بماند. در این موارد پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد.با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


آسانسور برای راحتی ساکنان در یک ساختمان تعبیه می‌شود. اما گاهی موجب اختلاف نظرهایی در میان ساکنان آپارتمان‌ها می‌شود. به همین دلیل توجه و آشنایی با قانون آسانسور بسیار مهم است. گاهی این سؤال پیش می‌آید که آیا ساکنین طبقه همکف و یا طبقه اول می‌توانند از پرداخت هزینه‌ تعمیر آسانسور مانند هزینه نصب و تعبیه کردن آن و پرداخت شارژ و هزینه‌های تعمیر و بازرسی خودداری کنند؟ در مجله دلتا موارد مربوط به قانون آسانسور در آپارتمان‌ها به صورت کامل توضیح داده شده است.


 آسانسور طبقه اول
طبق ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، در مورد قوانین استفاده از آسانسور، اعتراض ساکنین طبقات همکف و یا اول مبنی بر عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور به علت استفاده نکردن از آن، قابل پذیرش نیست. به طور مثال اگر در ساختمانی پنج طبقه، مالکین طبقات دوم، سوم و چهارم، قصد نصب آسانسور داشته و مکانی هم برای تعبیه شدن آسانسور از پیش تعیین شده باشد، در صورت مخالفت ساکنین طبقه اول و همکف می‌توانند برای نصب آسانسور اقدام کنند.

قانون تقسیم هزینه آسانسور
ممکن است واحدی به دلایلی همانند مسافرت، عدم حضور ساکنین در آن واحد و یا به اجاره نرفتن واحد، خالی بماند. باید در نظر داشت که پرداخت حق شارژ ساختمان‌ها به صورت ماهانه الزامی است و استفاده یا عدم استفاده از آن تأثیری بر نحوه پرداخت حق شارژ آپارتمان ندارد. در واقع حق شارژ ساختمان ارتباطی به حضور ساکنین در ساختمان ندارد و همه موظف به پرداخت هزینه‌های قسمت­­‌های مشترک و مشاع هستند.  که یکی از این هزینه‌ها مربوط به هزینه تعمیر آسانسور است.

وظایف مدیر ساختمان در مورد آسانسور
مدیر ساختمان موظف است هزینه‌های مربوط به آسانسور که شامل هزینه تعمیرات و … از کلیه ساکنین ساختمان دریافت کند. در زیر به این وظایف اشاره شده است.
۱. با شرکتی معتبر برای آسانسور ساختمان قرارداد منعقد کند تا تعمیرات و نگهداری از آسانسور را انجام دهند.
۲. لوازم حفظ و نگهداری آسانسور را که شامل لوازم شوینده، لامپ و روغن برای روغن­کاری آسانسور را تهیه کند.


جبران خسارت وارد شده به آسانسور
در صورتی که یکی از واحدها، خسارتی به آسانسور و هر یک از اموال عمومی وارد کند، آن واحد موظف است بر اساس تصمیمات مدیر ساختمان خسارت وارد شده را جبران کند.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با قوانین آپارتمان نشینی مطلب “نکات حقوقی مهم در خصوص آپارتمان نشینی” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، آپارتمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۲۲:۳۰ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

حذف پارکینگ مزاحم امکانپذیر است؟

پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


پارک کردن ماشین در پارکینگ مزایای بسیاری دارد. که یکی از آن‌ها محفوظ بودن خودرو از آسیب‌های احتمالی است. به همین دلیل همه به دنبال خرید یا اجاره آپارتمانی هستند که پارکینگ داشته باشد. اما معمولا‌ً تعداد پارکینگ از تعداد طبقات ساختمان کمتر است. در قانون برای رفع این مشکل امکان قرار دادن ماشین در پارکینگ مزاحم پیش‌بینی شده است. در همین راستا برای آشنایی بیشتر با قواعد و ضوابط حذف پارکینگ مزاحم با مجله دلتا همراه باشید.

ضوابط پارکینگ مزاحم
پارکینگ مزاحم یک پارکینگ اضافی است که برای ساختمان‌هایی که تعداد پارکینگ آن‌ها محدود است، در نظر گرفته می‌شود و شرط ایجاد این پارکینگ‌ها، وجود فضای کافی به اندازه یک خودرو است. به طور مثال فردی یک آپارتمان را خریده یا اجاره کرده‌ ولی پارکینگ ندارد. در چنین شرایطی ممکن است در پارکینگ فضای کافی برای پارک کردن خودرو وجود داشته باشد اما برای آن فضای خالی، پارکینگ تعریف نشده است. در چنین شرایطی با توافق سایر ساکنین پارکینگ اضافی تحت عنوان پارکینگ مزاحم به وی داده می‌شود.
بنابراین پارک کردن دو ماشین پشت سر هم بدون اینکه برای دیگر ماشین ها مزاحمت ایجاد کند را پارکینگ مزاحم می‌گویند. مشکل عمده این نوع پارکینگ‌ها این است که برای خروج خودرو جلویی نیاز است تا خودرویی عقبی نیز از پارکینگ خارج شود. در سند مالکیت، ابعاد و محل دقیق پارکینگ مزاحم ثبت می‌شود.

طبق قانون پارکینگ مزاحم به فردی داده می‌شود که خود داوطلب شده باشد. به طور مثال گاهی پارکینگ مزاحم برای افرادی که فقط برای پارک ماشین خود در شب‌ها نیاز به پارکینگ دارند و یا افرادی که هزینه خرید پارکینگ اختصاص را ندارند انتخاب‌ مناسبی است. اما در صورتی که فردی داوطلب این کار نباشد این پارکینگ به فردی که آخرین سند را ثبت کرده فروخته می‌شود. این سند فرد را به عنوان دارنده پارکینگ مزاحم ملزم می‌کند هر زمانی که صاحبان پارکینگ اختصاصی از وی در خواست دارند ماشین خود را جابجا کند.

تغییر پارکینگ مزاحم به مشاع
این گزینه مربوط به حالتی است که شخصی دارای پارکینگ است و سایر ساکنین آپارتمان می‌توانند با وی همکاری کنند. در این مورد می‌تواند با همه آن‌ها توافق کنند و وضعیت پارکینگ خود را به پارکینگ مشاع تغییر دهد. البته استفاده از این روش نیازمند کسب رضایت از سایر ساکنین است.

حذف پارکینگ مزاحم
یکی از راهکارهایی که ساکنین درگیر با مزاحمت پارکینگ به سراغ آن می‌روند، حذف و ابطال پارکینگ مزاحم است. در این گونه موارد باید در نظر داشت که قرار دادن پارکینگ مزاحم در یک آپارتمان به دو صورت کاملاً متفاوت انجام می‌گیرد.
در حالت اول که به صورت قانونی صورت می‌گیرد، وجود پارکینگ مزاحم در سند واحد مسکونی ذکر می‌شود و در این صورت می‌توان آن را به عنوان جزء لاینفک آپارتمان در نظر گرفت. این موضوع باعث می‌شود که وجود پارکینگ برای سایر اهالی و ساکنین آپارتمان محدودیت قانونی داشته باشد و حتی باید شرایط لازم برای استفاده از آن فراهم شود. اگر در این حالت کسی برای ابطال پارکینگ مزاحم اقدام کند، در نهایت کار به مراجع قانونی مانند شهرداری و اداره ثبت اسناد می‌رسد که معمولاً آن‌ها پایبند موارد ذکر شده در قرارداد اولیه آپارتمان هستند.
اما در حالت دوم، ایجاد پارکینگ با تصمیم اهالی ساختمان و با توافق آن‌ها انجام گرفته و موردی در سند ساختمان ذکر نشده است. این وضعیت معمولاً محدودیت قانونی ایجاد نمی‌کند و امکان حذف پارکینگ مزاحم در این شرایط بسیار بالاست. اگر با چنین موردی مواجه هستید، به راحتی می‌توانید از طریق مراجع قانونی یا حتی از طریق توافق با سایر ساکنین نسبت به حذف این پارکینگ اقدام کرده و از ایجاد مجدد آن جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی : برای آشنایی بیشتر با پارکینگ مزاحم مطلب “با وجود پارکینگ مزاحم در ساختمان چه باید کرد؟” را مطالعه کنید.


برچسب: قانون، مجله دلتا، پارکینگ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۱۲:۲۴ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)

تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری

بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است مگر در برخی موارد که قانون استثنا قائل شده است. با مجله حقوقی دلتا همراه باشید.


کاربری ساختمان از مواردی است که در خرید و اجاره ملک اهمیت زیادی دارد. گاهی ممکن است افراد بنا به دلایلی ناچار به تغییر کاربری ساختمان شوند به همین دلیل باید از هزینه تغییر کاربری آگاه شوند. در مجله دلتا در خصوص تغییر کاربری ساختان موارد زیر توضیح داده شده است.

کاربری ساختمان چیست؟
کاربری ساختمان عبارت است از تعیین نحوه استفاده از یک ساختمان بر اساس طرح تفصیلی شهرداری، چگونگی بهره‌برداری از ساختمان و فعالیت‌های شهری اطراف ساختمان که همه این موارد توسط شهرداری انجام می‌شوند. در واقع هر ساختمانی که ساخته می‌شود برای هدف خاصی از آن استفاده می‌شود. ممکن است ساختمانی به‌ منظور سکونت‌، تجارت و… بنا شود که همه این موارد در شناسنامه ساختمان که به آن پروانه ساخت ساختمان می‌گویند ذکر می‌شود. پروانه ساخت شامل مشخصات فنی ساختمان اعم از متراژ همه واحدها، متراژ کل ساختمان، تعداد طبقات، مشاعات ساختمان و از همه مهم‌تر کاربری ساختمان است.


انواع کاربری ساختمان
۸ نوع کاربری ساختمان وجود دارد که به‌طور مختصر بیان ذکر می‌شود.

کاربری مسکونی
کاربری تجاری
کاربری کشاورزی
کاربری صنعتی
کاربری خدماتی
کاربری ورزشی
کاربری معدن
فاقد کاربری
شایان ذکر است زمین یا ملک فاقد کاربری به زمینی گفته می‌شود که جزء اموال ذخیره‌ شده شهرداری است. مانند زمین‌های دفع پسماندهای شهری و…

شرایط تغییر کاربری مسکونی به تجاری
بالا بودن هزینه اجاره یا خرید ملک‌های تجاری باعث شده تا فردی بخواهد از ملک مسکونی خود برای مقاصد تجاری استفاده کند. البته طبق قانون، تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی غیرقانونی است و کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در صورتی‌که از این امر مطلع شود برخورد قانونی خواهد کرد. البته استثناهایی برای تغییر کاربری ساختمان و استفاده تجاری از اماکن مسکونی وجو دارد که در ادامه ذکر شده است.

مشاغل مجاز در ساختمان‌هایی با کاربری مسکونی
• وکلا این امکان را دارند که اماکن مسکونی را اجاره کنند و از آن به‌عنوان دفتر وکالت استفاده کنند.
• پزشکان می‌توانند از اماکن مسکونی به‌عنوان مطب استفاده کنند.
• دفتر اسناد رسمی دیگر استثنا است که می‌توان آن را در ملکی مسکونی دایر کرد.
• دفتر ازدواج و طلاق در ساختمان مسکونی قابل تاسیس است و دفتردار می‌تواند فرایند قانونی ازدواج و طلاق را در آن انجام دهد.
• دفتر روزنامه و مجله نیز می‌تواند در ملکی مسکونی دایر شود درصورتی‌که بخش چاپ یا بسته‌بندی در آن انجام نشود و صرفا دفتر مرکزی برای مراجعین و بخش اداری باشد.
• مهندسین نیز می‌توانند از واحدهای مسکونی استفاده کنند و دفاتر مهندسی خود را در آن ایجاد کنند.
• استفاده از واحد مسکونی برای مشاغل خانگی و حرفه‌هایی که به‌صورت خانگی راه‌اندازی می‌شوند؛ مانند فروش سبزی، ترشی و دیگر موارد آماده برای طبخ..
• حرفه‌های وابسته به امور پزشکی می‌توانند با اجاره‌ واحدهای مسکونی اقدام به راه‌اندازی مراکز خود کنند
• مدارس ابتدایی و راهنمایی از دیگر موارد استثنا هستند که می‌توانند فعالیت خود را در واحدهای مسکونی آغاز کنند.
• آموزشگاه‌ها نیز از دیگر مشاغلی هستند که منع قانونی در واحدهای مسکونی ندارند. آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، آموزشگاه‌های وابسته به هنر و موسیقی… کامپیوتر و برنامه‌نویسی از رایج‌ترین این موارد هستند.


• داروخانه‌ها در صورتی‌که همسایه‌ها شکایتی نداشته باشند یا مزاحمت، سد معبر و تخلفی نکنند، می‌توانند از واحدهای مسکونی که اغلب در مجتمع‌های بزرگ هستند، بهره‌برداری تجاری کنند.
• دفاتر پیشخوان دولت
• در واحدهای مسکونی، می‌توان نسبت به تاسیس مهدکودک نیز اقدام کرد و مجوز لازم را اخذ کرد.

مراحل تغییر کاربری واحدهای مسکونی به تجاری
شخصی که می‌خواهد نسبت به تغییر کاربری ساختمان خود اقدام کند، می‌تواند با طی فرایندهای مربوطه کاربری مسکونی را به تجاری تغییر دهد. اغلب موارد افراد این تغییر کاربری ساختمان را به خاطر ارزش بیشتر کاربری تجاری انجام می‌دهند.
تغییر کاربری ساختمان مسکونی به تجاری از دو طریق امکان‌پذیر است:
• تغییر کاربری از راه تخریب واحد مسکونی یا بخشی از آن و نوسازی در راستای ایجاد استانداردهای لازم برای یک واحد تجاری
• تغییر کاربری از راه دریافت مجوز لازم در شرایطی که استانداردهای یک واحد تجاری از پیش در ملک رعایت شده باشد.

اشخاص برای درخواست
 تغییر کاربری باید به دفاتر خدمات نوسازی مراجعه کنند. ابتدا باید فرم مربوطه تکمیل شود و در آن علاوه بر مشخصات هویتی، مشخصات ملک را نیز قید شود. همچنین بایستی است نوع تغییر کاربری ساختمان اعلام شود تا طبق آن اقدامات لازم انجام شود. سپس متقاضی فرم حاوی اطلاعات مذکور به دفاتر خدمات نوسازی ارسال و متعاقبا پاسخ آن دریافت خواهد کرد. شایان ذکر است که مراحل فوق به‌ صورت الکترونیکی انجام می‌شود.


برچسب: قانون، مجله دلتا، ساختمان،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۱۲:۳۸:۵۵ توسط:مجله حقوقی دلتا موضوع: نظرات (0)